ЗАРЕЖДАНЕ...
Национална политика Групи » Политика и институции » Национална политика» Теми» За политическия бизнес и политиката на бизнеса Трябва да сте регистриран потребител и да се присъедините към групата, за да може да оставите мнението си. За политическия бизнес и политиката на бизнеса KuriN написа на 30.05.2007 г.: Скоро попаднах на една много интересна статия/разсъждение на Евгений Кънев и реших да я постна:След първите 100 дни на България в ЕС основният въпрос, който остава е дали ще има наистина радикална промяна в прозрачността на взаимодействието между политиката и икономиката. Възприятието на политиката като форма на доходоносен бизнес не само на сегашните, а и на всички управляващи в годините на прехода тепърва ще се анализира в подробности на експертно ниво, но пораженията, които донесе този подход към икономиката могат да се забележат и с невъоръжено око. Парламентарната демокрация в условията на икономика в преход създаде питателната среда за развитието на политическия бизнес, чиято квинтесенция е корупцията. Частните бизнес интереси станаха държавна политика, а държавните интереси параван за политически бизнес.Политиката като бизнесКои са основните характеристики на политическия бизнес? На първо място, народните представители са формално избрани от гласоподаватели, а реално от партийни ръководства, с което де факто се създават условия за подмяна на вота на избирателите. На второ място, единството на парламентарното мнозинство се поддържа чрез постигане на баланс на икономическите интереси на различните партийни лобита от тройната коалиция. Този баланс (сега е 8:5:3) е най-ясно изразен чрез участието им в изпълнителната власт.Трето, структурите на партиите участващи във властта се поддържат и възпроизвеждат чрез прякото или непрякото ангажиране на партийните активисти в местната икономика. Манифест на тази практика е подмяната на опитни експерти с верни партийни кадри, често без необходимия ценз, които да прокарват икономическите интереси на техните началници.Четвърто, условията за политически бизнес се институционализират чрез приемане на закони, постановления, наредби и въвеждане на лицензи за извършване на широк кръг от дейности, чиято цел е правенето на бизнес да зависи от довереници на партийната номенклатура.Пето, обществените поръчки се печелят винаги от „нашите фирми". Няма по-лесно от това обществените поръчки да се манипулират - условията на поръчката се формулират по начин, че на тях да отговаря определена фирма. Наскоро, условията на поръчка за автомобили за едно известно с корупционните скандали министерство бяха направо изкопирани от уеб страництата на вносител на автомобили! (Познайте дали имаше реакция на прокуратурата...) Ако ли пък случайно „нашата оферта" не е най-добрата, то тогава задължително се намира причина спечелилата оферта да се декласира. Шесто, основните източници за финансирането на политическата власт остават контрабандните канали, обществените поръчки и т.н. публично-частните партньорства. Така например, контрабандните канали на акцизни стоки (цигари, алкохол, кафе, горива) се идентифицират не с цел тяхното разбиване, а с цел тяхното овладяване в полза на партийните каси и отделни политици. Отдаването на безценица на държавни и общински терени на частни бизнеси може би е нашенското ноу-хау в публично-частните партньорства.Седмо, прокуратурата или е тясно обвързана с изпълнителната власт и изпълнява нейни поръчки, или е безсилна да събере достатъчно доказателства, за да изправи участниците в партийния бизнес на съд. Самият факт, че нито един политик не е осъден за целия преход няма нужда от коментар.Политиката на бизнесаВ условията на българския политически модел стана невъзможно да се прави голям бизнес без политически протекции, или най-малкото без плащане на политически данък.В резултат, хоризонталните икономически връзки от нормалната бизнес среда се трансформират във вертикални такива, вследствие срастването на икономическата с политическата власт. Намирането на политически протекции става основна политика за развитие на бизнеса, а понякога и за неговото оцеляване.Икономическата престъпност процъфтява под широк и плътен политически чадър. В тези условия неин ограничител не е разобличаването й от медиите или пък действията на съдебната власт, а изгубването на политическите протекции.Конкуренцията между икономическите субекти се пренася от реалната икономика в парламента при "пазаруването" на необходимото законодателство. Особено ярък пример в това отношение е приемането на закони уреждащи икономически отношения със задна дата. Конкуренцията между икономическите субекти за предоставяне на най-добри финансови предложения в полза на държавния или общинския бюджет при търгове и конкурси (приватизация, обществени поръчки, концесии, лицензи) се изражда в конкуренция за най-ефективно достигане до джоба на отговорните държавни или общински чиновници и партийните им покровители.В крайна сметка, конкуренцията между икономически субекти се трансформира в конкуренция между партийни лобита в рамките на тройния картел, която неминуемо води до сериозни политически и управленски сътресения.Бизнес политиката срещу политическия бизнесОтглеждането на „наши фирми" като опорни колони на политическата власт резултира във формирането на определени нагласи в представителите на бизнеса, където вече не пазарните критерии определят неговите перспективи.Корупцията се превръща в средство за контрол, от една страна, на администрацията върху бизнеса, а от друга страна, на бизнеса върху политическите решения. Задача на съдебната система е да прекъсне тази връзка и по този начин да формира поведението на пазарните участници.Но срастването на политиката с бизнеса я обрича да обслужва доверениците на политическата върхушка. Така съдебната власт не може да изпълнява своята най-важна функция в пазарната икономика - тази на обратната връзка, коригираща поведението на "непазарните играчи".В икономически план това нарушава принципите на свободната конкуренция, неимоверно скъсява инвестиционния хоризонт на бизнеса и в крайна сметка подкопава устоите на пазарната икономика.Трябва да се разрушат основите на политическия бизнес чрез политика на насърчаване на пазарна конкуренция във всеки отрасъл и на всяко ниво в икономиката и най-вече при взаимодействието на публичния и частния сектор. Това включва на първо мяасто приемане на законите за конфликти на интереси, за финансиране на политическите партии и за оценка на въздействието на законовите и подзаконовите нормативни актове.На второ място, ускоряване въвеждане на на електронното правителство, в частност електронен регистър на обществените поръчки и усвояване на европейските фондове. На трето място, извършване на реална административна реформа с фокус върху стимулирането и мотивацията на държавните служители. И не на последно място - активен диалог с организациите на работодателите в страната и въобще с представителите на бизнес средите. Така не само ще се легализира влиянието на бизнеса върху политиката, но и политическите решения ще защитават национални, а не групови интереси. |
ВХОД за регистрирани
Статистика на потребителите |
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg
©2004 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: